First week of university - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu First week of university - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu

First week of university

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Oktober 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Dobrý den!

Dat was het eerste Tsjechische woord die ik geleerd heb hier, en hopelijk niet mijn laatste! Afgelopen maandag begon namelijk mijn universiteit met mijn Czech for beginners cursus, die om 8.50 begon en gelijk heel intensief was. We zaten met 8 mensen in de klas, wat nogal wat anders is dan de 500 man die ik gewend was in Utrecht. De lerares begon gelijk in het Tsjechisch en vertikte het ook om in het Engels te gaan praten, waardoor ze met handen en voeten ons probeerde uit te leggen wat ze nou precies aan het vertellen was. Het is erg leuk om weer een nieuwe taal te leren, maar aan de andere kant voelt het ook echt als de middelbare school aan. Je zit in kleine klassen en ook moeten we weer huiswerk maken. Verder wordt het ook nog een uitdaging om Tsjechisch te leren, omdat vooral de uitspraak van het alfabet en de woorden erg lastig is. Daar bovenop kwam dat de lerares vertelde dat als we het verkeerd uitspraken Tsjechen ons toch niet konden verstaan, dus dat was gelijk veelbelovend. ’s Middags was ik samen met Andja naar de IKEA gegaan om wat spullen te kopen voor onze kamer, zodat die ook wat meer opgevrolijkt zou worden. We zagen een leuke lamp die maar 3 euro kostte, alleen moesten we ook nog een lampje daarvoor hebben, dus kochten we maar het lampje die ernaast lag waarvan we zeker wisten dat dit de goede was. Op de weg terug bleek alleen dat dit lampje 6,50 kostte en dus twee keer zo duur was als de lamp zelf… ’s Avonds was er in een restaurant/café Mad Mad Monday georganiseerd, een soort feest die elke maandag georganiseerd wordt voor de internationale studenten.
Op dinsdag had ik het vak Introduction in Sociology. Dit vak wordt gegeven in het Jinonice gebouw, het enige universiteitsgebouw van de Sociale Wetenschappen die ver buiten te stad ligt. Het college werd gegeven in de zaal die aula heette, en zo zag de zaal er ook echt uit. Er stonden alleen maar stoelen en er waren geen tafeltjes om op te schrijven. Tot overmaat van ramp begon de docent ook nog eens in het Tsjechisch te praten, waardoor ik en twee andere Nederlanders het na 10 minuten voor gezien hielden. Toen we gingen klagen bij het International Office bleek dat de cursus die avond ervoor veranderd was van Engels naar Tsjechisch, typisch iets voor de universiteit hier… Die middag had ik ook nog twee andere vakken, maar die waren niet erg bijzonder, waardoor ik die ga laten vallen. Grappig feit was wel dat één van de leraren ons uitnodigde bij hem en zijn vrouw thuis voor een diner en filmavond, iets wat hij iedere twee weken organiseert voor zijn studenten. De lessen zijn hier best wel persoonlijk, iets wat ik soms wel mis bij mijn vakken in Nederland.
Woensdag had ik de tweede les van mijn Tsjechisch cursus. Ook nu werd er vrijwel alleen in het Tsjechisch gepraat en was de les weer erg intensief. ’s Middags had ik een vak genaamd Media and Society, waarbij de leraar vertelde dat hij snapte dat we hier niet alleen voor de vakken waren, maar ook voor het feesten en reizen. Hierdoor had hij het tentamen bij dit vak geschrapt en word je cijfer gebaseerd op je aanwezigheid en een project die we moeten doen. In tegenstelling tot de universiteit zelf zijn de meeste leraren juist wel heel aardig en begripvol, dus dat is wel fijn. Vervolgens had ik nog een vak Cultural Communication Management, waarbij we elkaar gelijk moesten gaan begroeten op manieren hoe dat in verschillende culturen. Dit betekende dat sommigen elkaar gewoon de hand moesten geven, maar anderen moesten elkaar een schouderklopje geven of knuffelen. Komende lessen moet iedereen een presentatie over de cultuur in zijn land geven, dus daar ben ik wel erg benieuwd naar. Vervolgens had ik samen met Joost, Andja en Maarten een hele spontane middag waarin we naar het paleis waren gegaan en daar wat tuinen bezocht hadden, uiteten zijn geweest en uiteindelijk nog ergens een biertje zijn gaan drinken. We dachten dat dit een goedkope plek was om een biertje te drinken, maar niets bleek minder waar. Een donker biertje was 1,50 euro, terwijl een normaal biertje 3,50 was, het duurste wat we hier tot nu toe gezien hebben..
Op donderdag dacht ik dat mijn cursus forensische psychologie begon, maar hier bleek niets minder waar. Dit vak blijkt pas te starten op 23 oktober, iets waar je ook niet echt over geïnformeerd wordt. ’s Middags had ik het vak Introduction in gender studies, waarbij de docent de hele les besteed had aan vragen waar we vandaan kwamen, wat we studeerden en wat we van de cursus verwachten. Ook dit is iets wat je nooit in Nederland zal zien, maar het geeft je wel gelijk een persoonlijk gevoel. ’s Avonds was het Portugal vs Spain feest, wat een super leuke avond was. Hele leuke club, leuke mensen, goede muziek en een leuke sfeer! Doordat je steeds meer mensen kent worden die feesten ook steeds leuker, en voel je je ook steeds meer thuis en op je plek.
Op vrijdag ben ik standaard vrij, iets dat me prima bevalt! Ik had eerst lekker uitgeslapen en vervolgens met Joost en Maarten naar de Petrin heuvel geweest en door de stad gelopen, waar je toch steeds weer nieuwe plekken tegen komt die je nog niet kende. Op zaterdag deed ik mee aan de Erasmus Prague Games, een sporttoernooi die georganiseerd werd door de vier universiteiten hier in Praag. Ik deed zelf mee aan basketbal, en vond het erg leuk om weer een teamsport te doen. Er deden wel vrijwel alleen maar basketballers mee, maar gelukkig kon ik er toch nog een beetje wat van. Ook hier leerde je weer nieuwe mensen kennen, wat de dag erg geslaagd was. ’s Avonds nog lekker een drankje gedaan in een buurt waar ik nog niet echt geweest was, en die ook niet erg toeristisch is. Vandaag lekker een rustig dagje gehouden en wat dingen voor de universiteit voorbereid, want dat moet helaas ook gebeuren. Doordat het veel persoonlijker is hier moet je ook voor elke week dingen gelezen of gemaakt hebben, wat ze ook echt gaan controleren of er vragen over stellen. Dit zal dus wel even wennen zijn, maar gelukkig heb ik genoeg vrije tijd om dit voor elkaar te krijgen én alle leuke dingen te doen hier!
Ik hoop dat alles in Nederland met jullie ook goed gaat! Blijf het erg fijn vinden om ook van jullie te horen hoe het daar gaat, wat me toch nog een beetje het gevoel geeft dat ik bij jullie ben 

Ahoj/Cau/Na Shledanou

  • 07 Oktober 2014 - 21:43

    Joost:

    ahoj! leuk verslag en het weergeeft goed wat we allemaal beleven. xxxxxx

  • 08 Oktober 2014 - 18:53

    Opa Oma:

    heel leuk verslag weer genoeg beleefd
    groeten veel liefs opa oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Kim

Komende 5 maanden studeer ik aan de Charles University in Praag, waarover ik jullie graag op de hoogte hou! Want naast studeren zal er ook genoeg tijd zijn voor andere belevenissen

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 7025

Voorgaande reizen:

17 September 2014 - 13 Februari 2015

Praag

Landen bezocht: