Tsjechië is meer dan alleen Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu Tsjechië is meer dan alleen Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu

Tsjechië is meer dan alleen Praag

Blijf op de hoogte en volg Kim

20 Oktober 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Afgelopen weekend stond de eerste trip op het programma waar ik aan ging deelnemen: de South Bohemian trip van de International Club. Afgelopen week woonde ik alweer een maand in deze geweldige stad, maar afgelopen weekend ben ik erachter gekomen dat Tsjechië nog veel meer moois te bieden heeft!
Mijn laatste blog eindigde vorige week dinsdag, dus laat ik daar eerst mee verder gaan. Dinsdagavond ben ik met een aantal mensen weer naar een ijshockey wedstrijd geweest van Sparta Praha, en deze keer speelden ze tegen Litvinov. Het was een stuk drukker dan de vorige keer, waardoor een lange rij voor de kaartjes stond en we het begin van de wedstrijd gemist hadden. Deze keer zat ik veel hoger en aan de korte zijde van het veld, wat een heel ander beeld gaf dan de vorige keer. De wedstrijd was helaas wat minder spectaculair, en Sparta Praha verloor met 0-1. Daarna zijn we nog met een grote groep in de stad wat gaan drinken, wat altijd erg gezellig is.
Woensdag had ik eerst weer mijn gebruikelijke colleges, waarbij de landen presentaties bij Intercultural Communication Management weer erg interessant maken. Het zet me best wel aan het denken over ons leven in Nederland, waarbij we over de meeste dingen zeker niet mogen klagen, maar waarbij er ook zeker dingen zijn die we van andere culturen zouden kunnen overnemen. ’s Avonds was de Young & Wild party in Roxy. Voor het feest gingen Andja, Ki li, Jack en ik samen met nog wat mensen in een leuk cafétje wat drinken. Het feest zelf was leuk maar niet spectaculair, en het was ook wel wat minder druk dan verwacht. Uiteindelijk ook nog naar een andere kroeg geweest en daarna heerlijk gaan slapen.
Op donderdag kon ik eindelijk uitslapen, waar ik dan zeker ook optimaal van genoten had. ’s Middags even de sportschool in geweest en ’s avonds begon het Signal festival. Dit is een soort licht festival waarbij allerlei verschillende soorten kunstenaars hun creaties en nieuwe ontwikkelingen kunnen laten zien. Verspreid over de hele stad waren zo’n 20 verschillende shows, die elke 15 minuten herhaald werden. Zo had je op het Oude stadsplein een hele indrukwekkende show geprojecteerd op een gebouw, waarbij het gebouw leek in te storten en nog veel meer. Op Kampa eiland was een 3D show geprojecteerd op een gebouw, en was er een soort zwembad van licht kussens, waarop je kon springen en die dan van kleur veranderde. Het was echt heel indrukwekkend en zeker de moeite waard om een filmpje ervan te bekijken! Vervolgens in een cocktailbar samen met Andja wat gedronken, en daarna nog even wat dansjes gedaan bij Carnival party van de 4 universiteiten hier in Praag. De volgende dag begon de trip naar South Bohemian echter vroeg dus wel verstandig op tijd naar huis gegaan.
Vrijdag moesten we ons om 9 uur op het hoofd treinstation melden. Vanaf hier gingen we met een groep van 30 man richting Trebon, waar onze trip begon. De reis hierheen duurde zo’n drie uur, maar door wegwerkzaamheden aan het spoor moesten we drie keer overstappen, dus er is niet alleen ellende met de NS ;). Eenmaal in Trebon aangekomen was het helaas regenachtig weer, maar Trebon was een heel klein schattig dorpje met allemaal gekleurde gebouwen, een kerk, een bierbrouwerij en een mooi meer. Na wat buiten rond gelopen te hebben kregen we een rondleiding in de bierbrouwerij van Regent. Er werd verteld hoe het bier gebrouwen werd en uiteindelijk mochten we ook twee verschillende soorten bieren proeven. Vervolgens werden we met een bus opgehaald en naar ons Bed & Breakfast in Zumberk gebracht, wat in the middle of nowhere lag. Vergeleken met mijn kamer in Hostivar was het bed & breakfast de hemel: een grote kamer, groot bed (al had ik het kingsize bed afgestaan aan Joost & Maarten haha..) en mooie badkamer. ’s Avonds hadden we daar in het restaurant gegeten en vervolgens gingen we een soort ‘’nachtspel’’ doen. Dit bleek the path of courage te zijn, waarbij we één voor één een weg door het donker moesten lopen, terwijl onderweg mensen je konden laten schrikken. Van te voren moest je op een briefje een wens schrijven, en als je veilig aan het einde was gekomen mocht je je wens in het vuur gooien waardoor die uit zal komen. Uiteindelijk was dit nog best grappig en deed me denken aan kamp vroeger.
Zaterdag begonnen we na een lekker ontbijt rond 9 uur aan onze hiking trip. Vanaf ons bed & breakfast begonnen we aan een wandeltocht die door allerlei verschillende natuurgebieden ging: van weilanden met op de achtergrond bergen tot bossen met meren erin. Het was heerlijk weer en we hadden een hele gezellige groep, dus er was niks ergs aan het wandelen. Op een gegeven moment kwamen we in een dorpje Nové Hrady, waar we even vrije tijd hadden om bij te komen of het kasteel te bekijken. Vervolgens zetten we onze wandeltocht door richting the Theresian Valley, waar een waterval te zien was. Vanaf hier liepen we weer richting Zumberk, terwijl het ondertussen donker begon te worden en iedereens voeten zeer begonnen te doen. Doordat het donker werd ontstond er wel een hele mooie lucht door de zonsondergang, waardoor we ook ons laatste deel van de tocht zonder klagen af konden maken. Uiteindelijk waren we rond 7 uur ’s avonds en 30 kilometer later weer terug: iedereen was bekaf! Na een warme douche was iedereen weer redelijk opgeleefd en hadden we een hele gezellige avond nog. Bij ons aan tafel hadden we het op een gegeven moment over cultuur verschillen, en waarom de Tsjechen bijvoorbeeld vinden dat zij bij Centraal Europa horen in plaats van bij Oost-Europa, wat een grote belediging voor hun is als je dat tegen hun zegt. Dit gesprek leverde nog een hilarische situatie op, namelijk dat een Amerikaans meisje aan ons vroeg waar The Netherlands lag, want zij dacht dat dit een synoniem was voor Scandinavische landen. Toen we vertelden dat The Netherlands hetzelfde was als Holland, schaamde ze zich kapot omdat ze natuurlijk wel wist waar ons kikkerlandje lag en hier ook wat dingen over kon vertellen! Erg grappig dus.
Zondag was alweer de laatste dag van onze trip, en vandaag gingen we naar Cesky Krumlov. Naast Praag is dit één van de bekendste bezienswaardigheden in Tsjechië, en ik kan nu zeker zeggen dat dit het bezoeken waard is! We werden met de bus naar het station van Cesky Krumlov gebracht, van waar we naar het kasteel liepen. Vanaf dit kasteel had je heel mooi uitzicht op de rest van het plaatsje, die bestaat uit allerlei mooie gekleurde gebouwen, een grote uitkijktoren, wat parken, en omgeven is door een rivier. Hier hebben we de hele ochtend en middag rondgelopen, en ook vandaag was het weer prachtig weer. Het voelde echt als een soort sprookjeswereld, door alle mooie gebouwen . Aan het einde van de middag gingen we weer terug naar Praag, wat zo’n 3,5 uur duurde. De treinreis, zere voeten en blaren waren dit weekend zeker waard!
Vanochtend begon het leven in Praag weer gewoon, waar ook niks mis mee is. Woensdag komen mn ouders en Bram naar Praag, dus dat betekent dat het eerste bezoek komt! Op dit moment kan ik me er nog niet zoveel bij voorstellen, omdat je een beetje het gevoel hebt dat je in een andere wereld leeft met de mensen die je hier hebt leren kennen, maar ik heb er zeker erg veel zin in!

Ahoj! Liefs Kim

• 20 Oktober 2014 - 17:54

Suus:

Lieve Kim!
    Wat een leuke tripjes heb je gemaakt! Haha wat een grap dat het meisje niet wist dat The Netherlands hetzelfde is als Holland

• 20 Oktober 2014 - 19:50

Joost:

ahoj!
    Leuk verslag en haha het kingsize bed was echt onwijs chill; ik mis het nu al. Hoewel hier genoeg gezelligheid is in Hostivar natuurlijk! En wat een geweldig weekend was dit toch! Of naja eerder een geweldig half jaar, een geweldig leven :) xxxx

• 21 Oktober 2014 - 19:35

Opa Oma:

leuk om te lezen wat je allemaal weer heb meegemaakt heel fijn voor je.
    veel liefs opa oma