Orientation week - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu Orientation week - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu

Orientation week

Blijf op de hoogte en volg Kim

28 September 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Ik zit alweer anderhalve week in deze prachtige stad en de tijd vliegt voorbij! Afgelopen week had de International Club een oriëntatieweek georganiseerd, waarbij er een hoop activiteiten georganiseerd werden om andere Erasmus studenten te leren kennen, Praag te ontdekken en ook de registratie bij de universiteit te regelen.
De introductieweek begon op maandag met een welkomst praatje in één van de faculteiten. Alle universiteitsgebouwen zijn mooie, oude gebouwen en totaal anders dan in Nederland. Het welkomstpraatje duurde lang maar had wel wat nuttige informatie, want tot dat moment wisten we eigenlijk nog niet veel van de gang van zaken op de universiteit. Daarna zijn we met wat mensen wat gaan drinken en ’s avonds was er een soort college genaamd The Czech Way, waar er op een grappige manier over de Tsjechische gewoontes, humor, inwoners, geschiedenis werd gepraat. Dit verklaarde bijvoorbeeld waarom een hoop Tsjechische mensen in winkels of bij andere plekken erg onaardig tegen je zijn, wat best wel even wennen is.
De volgende dag was de dag van de registratie. We waren in groepen verdeeld, en de eerste groep moest zich om half 8 ’s ochtends al melden, terwijl ik in de laatste groep om half 4 zat. Ik was hier natuurlijk super blij mee, maar uiteindelijk bleek het een erg groot nadeel te zijn. De universiteit hanteert hier namelijk (in mijn ogen) een erg onhandig en oneerlijk systeem. Iedereen moet naar een registratie kantoor om zijn studentenpas te krijgen, waarna je je kan gaan inschrijven voor vakken. Omdat de registratiekantoren overvol waren (sommigen hebben daar vier uur gewacht!) en ik in de laatste groep zat, was er voor ons geen plek meer die dag om ons te registreren, dus moesten we de volgende morgen om 9 uur terug komen, waarna ik na anderhalf uur wachten ook eindelijk mijn studentenpas had. Dit betekende echter wel dat heel veel vakken al vol zaten (Tsjechische studenten konden zich ook al eerder inschrijven dan ons) waardoor ik bij veel vakken in de wachtrij sta en dus waarschijnlijk vakken moet gaan volgen die ik minder leuk vind. Het is namelijk zo dat je minimaal 50% van de vakken aan de Sociale Wetenschappen moet volgen, maar hier houdt de Sociale Wetenschappen totaal iets anders in dan in Nederland, namelijk Economie, Politicologie, Internationale relaties, media studies en sociologie; het enige wat nog een beetje op psychologie lijkt maar waarvan veel vakken al vol zitten. Psychologie vakken zijn hier in andere faculteiten en het is nog niet zeker of ik daar vakken kan volgen, dus dat is helaas nog even afwachten. Tot 10 oktober kan je vakken laten vallen als je ze niet leuk vind, dus ik ben benieuwd.
Behalve dit gezeur was er dinsdagavond gelukkig ook een welkomstfeest in club Roxy, één van de grootste clubs in Praag. Voor het feest waren we met een aantal mensen cocktails gaan drinken (die hier heel goedkoop zijn, net zoals al de andere drank) en daarna een leuk feestje gevierd. Woensdag was Joost, één van mijn ganggenoten jarig. We zijn toen met zo’n 14 man uiteten geweest, wat erg geslaagd was. Het restaurant was in een parkje met heel mooi uitzicht over Praag, maar hier waren vrijwel geen toeristen te bekennen. Behalve alle prachtige toeristische plekken heeft Praag ook hele mooie parken en wijken buiten het centrum, dus het is erg leuk om die ook te ontdekken.
Op donderdag kreeg ik een rondleiding in één van de gebouwen van de Sociale Wetenschappen. De mensen eten hier tussen de middag warm, en je kan de dag van te voren online alvast eten bestellen voor wat je de volgende dag in de kantine wilt eten. Ook dit is dus totaal iets anders dan in Nederland, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen. ’s Avonds was er een kroegentocht georganiseerd in Zizkov, een wijk die bekent staat om zijn vele pubs. Hier werden we opgesplitst in groepen en bleef je in elke pub een tijdje, zodat je een aantal verschillende pubs te zien kreeg.
Vrijdagochtend stond ik al vroeg op om kaarten voor het concert van The Script te bemachtigen, wat gelukkig gelukt was! Daarna was er een Tsjechische lunch georganiseerd, en dit was ook gelijk het eerste Tsjechische eten wat ik gegeten had. Ik had Svicková, dit vlees met cranberryjam en slagroom erop samen met heel compact brood en een romige saus. Het was een hele aparte combinatie maar als local wel iets wat je natuurlijk gegeten moet hebben. Daarna zijn we naar Kampa eiland en een ander eilandje gegaan vanaf waar je mooi uitzicht had en wat ook niet toeristisch was. Daarnaast ook de John Lennon Wall bekeken en een andere Tsjechische snack gegeten, genaamd Trdelnik, een soort suikerbrood. ’s Avonds nog met wat mensen wat gedronken, en daarna op tijd gaan slapen omdat de volgende dag een hiking trip op het programma stond!
Op zaterdag moesten we om half 9 bij het centraal station verzamelen, vanaf waar het 2/2,5 uur reizen was naar Bohemian Paradise. De treinreis is hier een stuk minder comfortabel dan in Nederland: de treinen piepen heel hard wanneer ze stoppen, en het treinstation bij mijn accommodatie ziet eruit alsof je in een ontwikkelingsland beland bent. Bohemian Paradise was een mooi natuurgebied met allemaal rotsen en bomen, waar we de hele dag rondgelopen hebben. We waren met 90 man dus best een grote groep voor zo’n wandeltocht. Het was echter (zoals wel meer dingen hier) een beetje slecht georganiseerd, want op het eind moesten we heel erg haasten naar het treinstation om de trein van 18.45 te halen, anders konden we pas in de nacht weer terug naar Praag gaan. Gelukkig waren we nog precies op tijd voor de trein en was het ’s avonds nog tijd om lekker te relaxen.
Vanochtend ben ik naar een voetbalwedstrijd van Viktoria Zizkov geweest, een voetbalclub die momenteel op de eerste plek in de Tweede klasse staat. Dit was een hele ervaring, want iedereen begint hier met bier drinken en Tsjechische worsten eten om 10 uur ’s ochtends. De eerste helft zaten we in een normaal vak, maar de tweede helft hadden we ons verplaatst naar de diehard fans om mee te schreeuwen met alle Tsjechische nummers die ze zongen (dit vergt alleen nog wat oefening..). Op deze manier begin je je wel steeds meer een local te voelen in plaats van een toerist, dus dit is erg leuk. ’s Middags zijn we nog naar een biertuin geweest en hebben we in het park gechilld, dus een wat rustigere dag maar net zo geslaagd!
Morgen gaat hier de universiteit dan echt beginnen, en ik begin gelijk om 8.50 met mijn Czech for Beginners vak. Ik ben erg benieuwd hoe het leven vanaf nu hier zal zijn, want tot nu toe voelt het nog als één grote vakantie! Ik heb zoveel mensen ontmoet en dingen gedaan afgelopen week waardoor de blog iets langer is geworden dan geplanned haha.
Liefs uit Praha

  • 28 September 2014 - 20:17

    Anneroos:

    Super vet Kim! Je doet echt alleen maar leuke dingen! Heel veel succes morgen op de uni, ben benieuwd hoe daar alles gaat straks. Ik kijk alweer uit naar je volgende blog :)
    Dikke kus, Anneroos

  • 28 September 2014 - 22:06

    Femke Huijsman:

    Erg leuk om je blogs te lezen! Grappig dat ik ook op veel van de plekken die je noemt geweest ben of me bekent klinken. Veel succes morgen je eerste schooldagje en geniet van alles wat je meemaakt! xxxx

  • 29 September 2014 - 09:51

    Heleen:

    ha Kim, ontzettend leuk om zo een beetje mee te beleven wat jij daar allemaal uitspookt . Je hebt al veel bekeken en gedaan zeg. Hoop dat het met je vakken ook goed gaat komen. Succes met de eerste echte studie week daar. x je tante

  • 29 September 2014 - 15:28

    Opa Oma:

    kim je heb weer een drukke week gehad nu maar hopen dat je de vakken die je graag zou
    willen ook nog kunt krijgen.
    groeten opa oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Kim

Komende 5 maanden studeer ik aan de Charles University in Praag, waarover ik jullie graag op de hoogte hou! Want naast studeren zal er ook genoeg tijd zijn voor andere belevenissen

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 7038

Voorgaande reizen:

17 September 2014 - 13 Februari 2015

Praag

Landen bezocht: