Travelling around - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu Travelling around - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu

Travelling around

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

20 November 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Lieve allemaal,

Het is alweer 2,5 week geleden dat ik een blog heb geschreven, dus tijd om jullie weer op de hoogte te brengen van wat er hier allemaal gebeurd is! Tijdens mijn vorige blog was ik druk bezig met het leren voor mijn Tsjechisch midterm, en met resultaat: ik had een A, het hoogste wat je kan krijgen. Het is vooral erg leuk om steeds meer van de taal te begrijpen, en ook in het Tsjechisch op mensen te antwoorden. Steeds vaker spreken mensen me in het Tsjechisch aan om iets te vragen, en dan komt mijn zin ‘’Nemluvim moc Český’’ goed van pas! Weer lekker typisch was wel dat ik afgelopen week een ‘’essay’’ van 60-70 woorden moest inleveren over mijn familie, waarbij de lerares pas na afloop zei dat het voor 20% van je eindcijfer meetelt! Ik ben blij als in Nederland dat soort dingen gewoon van te voren bekend zijn en je weet waar je aan toe bent.
Het weekend van 7-9 november ben ik met twee andere Nederlanders en twee Roemenen naar Wenen geweest. Dit was 4,5 uur met de bus, maar eenmaal in de bus vloog de tijd voorbij. Het waren namelijk luxe stoelen, en iedereen had zijn eigen Tv-schermpje met films, series, spelletjes en veel leuke muziek. Andja en ik hebben ons vooral met dat laatste 4,5 uur lang vermaakt, waarbij de andere mensen in de bus vaak van ons gezang mee konden genieten. Wenen zelf was een hele mooie stad. We hebben heel veel dingen gezien en gedaan, ook al was het weer het hele weekend regenachtig. Aan de ene kant deed het me een beetje aan Praag denken omdat de gebouwen allemaal ook mooi gekleurd zijn en met mooie decoraties erop, maar aan de andere kant was Wenen veel meer opgeknapt en vernieuwd dan Praag. Ook waren de straten veel breder, wat toch wel wat fijner was dan alle smalle straatjes in Praag. Ik ben wel blij dat ik voor Erasmus in Praag zit, omdat je hier veel meer leuke pleintjes hebt met cafétjes, barretjes, restaurants en clubs, waardoor Praag voor mij wel veel meer sfeer heeft.
Verder is er in Praag zelf ook nog genoeg te doen en te beleven. Zo hebben we op onze kamer vaak spontane avondjes, waarbij we de hele avond aan het kletsen zijn met mensen die ook in dit gebouw wonen. Verder hadden we ook de verjaardag van Maria gevierd, waarbij we in een restaurant gegeten hadden en vervolgens naar haar dormitory gingen, genaamd Hvezda. Hier gaan vele verhalen over rond onder de Erasmus studenten, omdat ze daar geen badkamer op hun kamer hebben, maar hem moeten delen met de hele gang. Nu is dit opzich geen ramp, maar een klein detail is dat er nergens deuren zijn voor de douches, en dat het ook nog eens gemengd is. Daarnaast zag het er echt uit een gevangenis of een ziekenhuis, dus als ik in die dormitory geplaatst was was ik zeker binnen 1 dag verhuist.
Ook was er afgelopen weekend het Prague Coffee fesitval. Dit was in een oud gebouw met drie verdiepingen, waarbij er lezingen werden gegeven, je workshops kon doen, allerlei soorten koffie kon proeven, er een dj was met lounge plekken en nog veel meer. Dit soort dingen vind ik heel erg leuk om te doen, omdat in Nederland dit vaak erg prijzig is en je er op een of andere manier geen tijd voor maakt. Ook hebben Andja, Kili en ik na afloop een soort boekje gekocht voor 11 euro, waarmee je naar 32 verschillende cafés kan, waar je een gratis koffie krijgt. Dit soort dingen zijn dus heel erg goedkoop, en vooral ook leuk om dan naar niet toeristische cafés toe te gaan. Ook zijn we op zaterdagavond naar een concert/feest van Fritz Kalkbrenner gegaan, een Duitse dj. Hier gingen we met een hele groep naartoe, maar eenmaal daar waren er ook heel veel Nederlanders. Veel mensen die een weekend in Praag waren en daar naartoe gingen, omdat hij wel redelijk bekend is. Hierdoor was het wel heel erg druk, maar alsnog een leuke avond gehad.
Afgelopen maandag, 17 november, was het een nationale feestdag in Tsjechië, namelijk de Stuggle for Freedom and Democracy Day. Op 17 november 1989 hielden 15.000 studenten een herdenkingsmars voor Jan Opletal, die op 28 oktober neergeschoten was tijdens een studentendemonstratie. Dit betekende dat heel Wenceslas square vol stond met allemaal lichtjes, wat mooi was om te zien. Ook Narodní, de straat van het nationaal theater tot het Wenceslas square lag vol met kaarsjes en er waren allemaal podia met optredens, omdat hier de studentendemonstraties begonnen. Het is erg leuk om zo’n feestdag mee te maken en je wat meer te verdiepen in de geschiedenis van Tsjechië.
Op dinsdag ging ik met mijn forensische psychologie cursus naar het Politie museum. Hierover hadden we van te voren een hoop grappen gemaakt, omdat we als entree 10 Tsjechische kroon moest betalen, wat nog niet eens 50 cent is, en de docent zich hier helemaal voor ging verontschuldigen en hoopte dat het geen probleem zou zijn. Het museum zelf was ook interessant, waarbij wij vooral naar de ruimtes gingen die over de grootste moorden in Tsjechië gingen. Deze cursus is erg leuk om te volgen, en in de les gaan we vaak ook reconstructies van moorden bekijken en bedenken wat je als bewijs zou kunnen gebruiken en dat je moet bedenken wie je denkt dat de moord heeft gepleegd (doet me stiekem soms een beetje aan cluedo denken).
Vandaag was er ook weer iets typisch voor onze dormitory: ze gingen onze kamers checken op de staat van de meubels. Nu is dit opzich niet zo erg, maar eigenlijk moet je alle elektrische apparaten die je hebt registreren, en daar meer voor betalen. Daarnaast is ook een wifi-router verboden, die wij wel gewoon gekocht hebben. Dit betekende dat we in onze mini kamer een grote verstop actie moesten gaan doen, in de hoop dat ze niks zouden vinden en wij dus niks hoefde te gaan betalen. Toen we terug kwamen van onze les lag er een briefje dat ze onze kamer binnen waren geweest, en dat alles gelukkig oké was, waardoor we al onze lampen, stijltangen, föhns, opladers, laptops etc weer veilig in onze kamer konden zetten.
Verder staan de komende weekenden vooral in het teken van tripjes maken en bezoek! Morgen vertrek ik om 7 uur ’s ochtends met een trip naar Berlijn, waar ik erg veel zin in heb. Daarnaast hebben we met een aantal mensen een trip naar Budapest geboekt voor het weekend van 4-7 december, en ook ga ik waarschijnlijk nog naar Krakow en Auschwitz toe in december. Ook komen het laatste weekend van november vijf vriendinnetjes langs, waar ik nu al erg naar uit kijk! Dat is ook het weekend dat de kerstmarkt in Praag begint. Ik denk dat dit een super leuke sfeer gaat geven, maar aan de andere kant zal het ook betekenen dat het weer mega druk zal worden en dat je sommige plekken maar beter kan vermijden als je haast hebt. Daarnaast is mijn verblijf hier al op de helft, dus de tijd vliegt écht voorbij!

Liefs, Kim

  • 21 November 2014 - 13:10

    Anneroos:

    Super leuk man! En dan ook nog Wenen, Berlijn, Budapest.. Je komt echt overal :).
    Veel plezier!

  • 23 November 2014 - 20:15

    Opa Oma:

    weer een heel leuk verslag geschreven veel plezier nog.

    groeten opa oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Kim

Komende 5 maanden studeer ik aan de Charles University in Praag, waarover ik jullie graag op de hoogte hou! Want naast studeren zal er ook genoeg tijd zijn voor andere belevenissen

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 7033

Voorgaande reizen:

17 September 2014 - 13 Februari 2015

Praag

Landen bezocht: