Christmas in Prague - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu Christmas in Prague - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Kim Kooten - WaarBenJij.nu

Christmas in Prague

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

29 December 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Lieve allemaal,

Hier weer een verslag vanuit het op dit moment witte Praag! Ik had al van genoeg mensen vernomen dat het sneeuwde in Nederland, maar vandaag is het dan eindelijk ook zo ver dat er in Praag sneeuw ligt! Voor mij te hopen dat het openbaar vervoer gewoon normaal blijft rijden en niet zoals in Nederland, maar dat zal ik allemaal wel gaan ondervinden! Maar eerst terug naar waar ik de laatste keer gebleven was: de week voor de vakantie met tentamens.
Zoals gezegd had ik de week voor de vakantie mijn Tsjechisch tentamen en mondeling, en een presentatie van een ander vak. Eerst had ik mijn Tsjechisch tentamen, die niet zo makkelijk was als gedacht maar waar ik alsnog een A voor had, mede ook doordat de docent van te voren al alles verteld had wat voor soort dingen ze ging vragen. Ook typisch was dat toen je je tentamen ging inleveren en ze zag dat je een fout in de eerste opdracht gemaakt had, ze dat tegen je zei en je tijd had om het te verbeteren! Daarnaast is het ook zo dat we niet allemaal aan de tafel passen voor een tentamen, dus mensen moesten op de tweede rij zonder tafel hun tentamen maken. Het kan hier gewoon allemaal! Vervolgens had ik op woensdag mijn Tsjechisch mondeling, en ook dit was prima te doen. Zoals gezegd duurde het dus maar zo’n 3 minuten, en ik kreeg vragen over hoe ik heet, waar ik vandaan kom, wat ik studeer en een situatie in het restaurant. Ook hier kreeg ik een A voor, waardoor mijn Tsjechisch cursus dus met een A is afgesloten! Ik ben erg blij dat ik de cursus gevolgd heb, omdat het erg leuk is dingen van de taal te begrijpen en basic dingen tegen mensen te kunnen zeggen. Daarnaast had ik ook nog een presentatie van een ander vak, en voor dat vak hebben we geen tentamen omdat de docent vindt dat we hier zijn om te feesten en te reizen en niet om alleen maar te studeren! Ook dit zou voor mijn gevoel in Nederland nooit voorkomen, maar misschien dat ze overal makkelijk zijn met Erasmus studenten.
Naast mijn tentamens waren er die week veel feestjes of pubavonden, omdat veel mensen voor kerst naar huis gingen of zelfs voor goed naar huis gingen. Dit betekende dat het de dagen voor kerst heel rustig was in Hostivar, maar gelukkig kwam Anneroos hier de vijf dagen voor kerst op bezoek! Omdat ze in onze kamer ging slapen, betekende dit dat onze hele kamer vol lag met bedden en een luchtbed, waardoor er geen ruimte meer was om te lopen of iets. Het was super leuk om elkaar na 3 maanden weer te zien en te merken dat er niks veranderd is. Deze dagen hebben we alles van het leven in Praag meegemaakt: veel sightseeing gedaan, uiteten geweest, naar clubs geweest, vrienden van hier leren kennen, shoppen en natuurlijk heel veel bijkletsen! Erg bizar echter was dat op 24 december alle restaurants en dingen om 4 uur ’s middags dicht gingen, waarbij zelfs de MacDonalds op het vliegveld dicht was. Gelukkig was er nog iets te eten te krijgen en daarnaast was het helaas weer tijd om gedag te zeggen, nadat de 5 dagen voorbij waren gevlogen!
Met kerst ben ik dus ook in Praag gebleven, wat aan de ene kant erg gek was omdat het de eerste keer is dat ik kerst zonder familie vier, maar aan de andere kant was het ook heel erg leuk om kerst een keer op een andere manier te vieren. Ten eerste eten ze hier met kerst karper (ja, die vis!), wat gewoon midden op straat verkocht wordt. De karpers zitten in grote bakken op straat, waarbij ze met een net uit een bak gevist worden en midden op straat gedood worden en hun ingewanden eruit worden gehaald. Het klinkt niet al te smakelijk en zo zag het er ook zeker niet uit! Op kerstavond hebben we met zo’n 10 mensen in Joost zijn kamer gezeten, waarna we naar een nacht kerstmis gegaan zijn. De kerstmis begon om 12 uur ’s nachts en eindigde rond half 2 ’s nachts, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt. De hele mis was in het Tsjechisch, dus het was erg lastig om te volgen maar wel leuk om een keer zoiets mee te maken. Op eerste kerstdag ben ik ’s middags een wandeling gaan maken met Joost, Maarten en Maria naar het meer hier vlakbij, waarna we ’s avonds weer met zo’n 10 mensen gegeten hadden. Iedereen had iets te eten gemaakt en het is erg leuk om meer te weten te komen over hoe mensen kerst in hun cultuur vieren. Tweede kerstdag wordt hier niet gevierd, dus toen waren alle winkels en restaurants gewoon weer open. ’s Avonds heb ik nog wel met Joost, Maarten en Maria weer een kerstdiner gehad, waarna we de hele avond nog spelletjes gespeeld hadden. Uiteindelijk is er dus geen moment geweest dat ik me hier verveeld heb met kerst, dus ik heb zeker geen spijt dat ik hier gebleven ben!
De afgelopen dagen zijn verder niet heel spectaculair. Veel mensen komen deze dagen weer terug van huis, dus er was niet zoveel leven als normaal. Wel zijn we nog met een paar mensen uit geweest, koffie gedronken en heb ik met een meisje van mijn Tsjechisch cursus gegeten. Daarnaast gebeurde er gisteravond ook iets heel typisch. Rond 2 uur ’s nachts klopte er iemand op onze deur, dus eerst dachten wij dat Joost dat was. Toen we echter zijn naam riepen werd er nog een keer geklopt, en ging Andja de deur open doen. Bleek het de man van de security te zijn om te melden dat de lift het niet deed, en dat hij een briefje op de lift ging plakken. Waarom hij dit om 2 uur ’s nachts bij ons kwam melden is ons nog een groot raadsel, en ook of hij alle deuren in het gebouw (8 verdiepingen met 10 kamers) af is gegaan om dit te melden. We zullen het nooit weten, alleen dat de Tsjechen echt nogal typisch zijn… Daarnaast heb ik erg veel zin in oud&nieuw, waarbij we met wat Nederlanders ook oliebollen gaan bakken! Verder gaan we in een park vuurwerk kijken en daarna naar een feest, dus dat wordt erg leuk! Ook wordt hier op 1 januari om 6 uur ’s middags een vuurwerkshow georganiseerd vanuit de stad, die best groots schijnt te zijn. Verder heb ik in januari nog 2 examens en nog maar één les. Daarnaast zal er dus nog genoeg tijd zijn om de laatste maand met iedereen hier door te brengen en misschien nog een tripje ergens naartoe te maken. Genoeg leuke plannen dus nog voordat ik weer terug in Nederland ben!

Liefs, Kim

PS: Šťastný Nový Rok! (voor degenen die niet zo gevorderde Tsjechisch sprekers zijn, het betekent gelukkig nieuwjaar.) Dat 2015 maar net zo mooi mag worden als 2014! 

  • 29 December 2014 - 11:50

    Joost:

    Ahoj!
    kerst was echt onwijs gezellig ja :D Maarreuhmm nee ik lag lekker te slapen hoor vannacht, en we wisten al dat de lift kapot was, dus heel boeiend nieuws; vooral om 2 uur 's nachts. Acht typisch Hostivar, maar blijft gezellig hoor hier!
    Veel sneeuwplezier vandaag mocht je nog naar buiten gaan, wat je zeker moet doen!
    xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Kim

Komende 5 maanden studeer ik aan de Charles University in Praag, waarover ik jullie graag op de hoogte hou! Want naast studeren zal er ook genoeg tijd zijn voor andere belevenissen

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 7034

Voorgaande reizen:

17 September 2014 - 13 Februari 2015

Praag

Landen bezocht: